Η αρχαία ονομασία Πάλη – Παλική.

Μεγάλο πρόβλημα λοιπόν με αυτούς τους Ληξουριώτες! Τί είναι τελικά Παλιείς (από την Πάλη), Παλιξιάνοι (από το Παλική), ή Τάφιοι (από τον Ταφιό)?
Όλα ξεκινάνε από τα γονίδιά μας, δηλαδή την ανεξάρτητη αλλά και αδιαίρετη (σαν την Αγία Τριάδα) φύση του Κεφαλλονίτη! Κάθε φάρα και χωριό, αλλά όλοι τελικά Κεφαλλονίτες, χα χα.
Κάπου έδεκει μπερδέψαμε και τον Όμηρο και δεν αναφέρει καθόλου το όνομα του νησιού μας, μα και ο συνομήλικός του Ησίοδος μας λέει με το όνομα Κεφαλληνία αλλά με κατοίκους Τάφιους. Μετά ακολουθήσανε κι ο Ηρόδοτος με το Θουκυδίδη που για να μη μπλέξουνε μας κάμανε τετράπολη και μετά από 400 χρόνια πλάκωσε και ο Στράβωνας και μας στράβωσε τελείως αφού βρήκε και από πού πήρανε οι 4 πόλεις το όνομά τους!
Βέβαια είχε και λίγο δίκιο ο άνθρωπος τοποθετούμενος στη λογική της εποχής:
Σου λέει λοιπόν, από πού λένε ότι πήρε το όνομά του όλο το νησί?
Από το Κέφαλο όπως και η Ζάκυνθος από τον Ζάκυνθο, άρα αφού σε τέσσερα κομμάτια χωρίστηκε μετά, τότε 4 γιούς θα έκαμε ο Κέφαλος και έτσι του πέρασε ο πονοκέφαλος!
Αμ δε? Και ο Όμηρος 800 χρόνια πριν γιατί αναφέρει ότι είχε μόνο ένα γιό τον Αρκείσιο παππούλη του Οδυσσέα?
Και εδώ πάλι δικαιολογείται όμως γιατί μπορεί να είχε ασπασθεί το Χριστιανισμό (το 24μχ. πέθανε ο Στράβωνας) και σου λέει σα φανατικός, έ όχι τώρα και να βάλουμε το Δία τον Αινήσιο να κάνει θαύματα… Γιατί η μάνα του Αρκείσιου λέει η παράδοση ήτανε μια αρκούδα η μετέπειτα Λυσίππη!
Μπερδεύτηκε λέει κάποια παράδοση ο Κέφαλος όταν ένας αρκουδιάρης της εποχής που έκανε βόλτα τα χωριά για να βγάλει κάνα κομμάτι ψωμί, διέταξε την αρκούδα του να κάμει τα νάζια τση Λυσίππης, (η Λυσίππη ήταν η Αλίκη της τότε εποχής).      Υπάκουσε το ζωντανό αλλά έλα που ο Κέφαλος την πέρασε για τη πραγματική Λυσίππη και την ερωτεύτηκε? Ήτανε βέβαια και λίγο «γκαγκάς» ο μαύρος, γιατί αφού ξέκαμε λίγο πιο πριν τη γυναίκα του τάχα μου γιατί τη πέρασε για ελάφι, μετά πήγε και το είπε κιόλας και βρήκε το μπελά του! [Για αυτό έχω ξαναγράψει ότι δε καταγόμαστε με τίποτα από τον Κέφαλο  επειδή είμαστε κάτι λίγο εξυπνότεροι, άσε που γράφεται και με ένα λου (λ) ]!
Ας αφήσουμε όμως τα του Στράβωνα λεγόμενα όπως: «Τετράπολις ή νήσος από τών Κεφάλου παίδων Προνήσου, Σάμου, Πα(η)λέως, Κρανίου, τας πόλεις των Κεφάλου παίδων επωνύμους γενέσθαι».., και προχωράμε στο ρεζουμέ:
Την πραγματική Πάλη θέλετε?
Νάτη η Pale (Πάλη) στο θρόνο τση!!

Όπα λάθος έγινε!
Και αυτή Ιταλίδα μεν αλλά την αποκάτω εννοούσα. Χα χα.

The stretcher at the feast of Palilia on the Palatine Hill, Rome, Italy, photo by Dante Paolocci (1856-1926), from Lillustrazione Italiana, Year XXIX, No 19, May 11, 1902.

Εδώ είναι στο φορείο μέσα, κατά το πανηγύρι Παλίλια στον λόφο Παλατίν, στη Ρώμη, φωτογραφία του Ντάντε Paolocci (1856-1926), από το Lillustrazione Italiana, Χρονιά XXIX, 19, 11 Μαΐου 1902.

Και δε τελειώνουμε τόσο εύκολα, απλά τώρα αρχίζει το πανηγύρι γιατί:
Πάλης, ήταν αρχαία Ιταλική και Ρωμαϊκή ποιμενική θεότητα της οποίας το όνομα ευρίσκεται στο Παλάτιο λόφο. Προς τιμή της ετελούντο τα Παλίλια ή Παρίλια την 21η Απρίλη, όπου ραντίζανε με νερό το έδαφος με τη χρήση κλαδιών δάφνης. Οι δε τσοπάνηδες πήδαγαν μαζί με τα κοπάδια τους τρείς φορές πάνω από αναμμένα άχυρα!
Κατά τη παράδοση την ημέρα της εορτής αυτής ιδρύθηκε η πόλη της Ρώμης (21η Απρίλη 753πχ.). Άρα λοιπόν είχε μεταφερθεί νωρίτερα η ύπαρξη της συγκεκριμένης θεότητας στην περιοχή.
Ποιοί την είχαν μεταφέρει εκεί ? Φυσικά οι Φοίνικες, για αυτό είναι και εξόχως εορταζόμενη στη περιοχή της Καρχηδόνας, (Καρχηδόνιοι = Φοίνικες).

Numidian horsemen at the feast of Palilia on the Palatine Hill, Rome, Italy, photo by Dante Paolocci (1856-1926), from L’illustrazione Italiana, Year …

Και εδώ στα 1902 – Νουμιδία, ιππείς στο πανηγύρι των Παλίλιων, κατά Καρχηδόνα μεριά για να φύγουν και οι τελευταίες αμφιβολίες…
Φωτό του Dante Paolocci (1856-1926).

Αν λοιπόν η ονομασία Πάλη της εδώ περιοχής οφείλεται σε αυτή τη θεότητα λόγω του περάσματος από το νησί των εμπόρων – πειρατών Φοινίκων, τότε θα τρελαθούμε τελείως καθότι τα Βάγια, τον Αη Γιάννη τον Λαμπαδάρη και την 21η Απρίλη , τα είχατε κάμει «αχταρμά» αγαπητοί από “κι όπισω” ! Χα χα χα.

Άλλωστε Πάλη ονομάζεται και ακρωτήριο της Αλβανίας 5-6 χιλιόμετρα προς Β. του Δυρραχίου γιατί? Πήγαινε μήπως και έκανε τα μπάνια του ο γιός του Κέφαλου Παλέας??? Χα χα χα.

Να ερευνήσουμε τώρα την άλλη ονομασία δηλαδή την Παλική (Palici)?
«Δένει το γλυκό» ακόμη περισσότερο που έλεε κι η νόνα μου!
Έδεκει στη Παλαγονία τση Κατάνιας στη Ν.Δ. Σικελία υπήρχε αρχαία Πόλη Πάλη (Pale) μεγάλης ιερότητας, που τα δακτυλικά εξάμετρα του Βιργίλιου, του Οβίδιου, μα και η περιγραφή του Διόδωρου Σικελιώτη πλαισίωσαν τη φήμη της, με μία ενίοτε δίδυμη μικρή λιμνούλα (lago dei Palici) δηλαδή λίμνη των Παλικών,

που εδώ και λίγα χρόνια δεν υπάρχει (βλέπε πάρα κάτω φωτό), το ίδιο κατά σύμπτωση και στο έλος στη τοποθεσία Λιβάδι της εδώ Παλικής.


[Στις λιμνούλες παράγεται πλέον διοξείδιο του άνθρακα (CO2)]

Οι Παλικοί (Palici) ήταν δίδυμοι θεοί που κατάγονταν από τη Σικελία, γιοί του Δία και της Θάλειας, κόρης του ‘Ηφαίστου, ή και γιοί του Δία και της Αίτνας. Τότε που η Θάλεια κουβαλούσε στην κοιλιά της τα παιδιά, από φόβο για τη ζήλια της Ήρας ευχήθηκε να κρυφτεί μέσα στη γη. Η ευχή της εκπληρώθηκε και όταν ο καιρός έφτασε τα δυο της παιδιά, δύο δίδυμα, βγήκαν από το έδαφος και έτσι γεννήθηκαν. Η ιδιομορφία αυτή εξηγούσε το όνομα τους που σημαίνει οι «ξανανερχόμενοι» (από το αρχαίο ελληνικό πάλιν).
Τώρα αν θα μου πείτε, ναι αλλά στο lago dei Palici αναδίδονταν και θειούχες αναθυμιάσεις από το αναβλύζον εκεί νερό, θα σας απαντούσα ότι και εδώ υπήρχαν ιαματικές θειούχες πηγές (όπως στα Δελαπορτάτα και γύρευε που αλλού (ίσως και Λιβάδι), πριν 3 χιλιάδες χρόνια.
Η ειδικότητά τους ήταν η προστασία των ναυτικών και της γεωργίας αλλά και εθεωρούντο έχοντες μαντικές ιδιότητες, για αυτό κοντά στο βωμό τους υπήρχε μαντείο. Να πάλι τα αναδυόμενα αέρια που σε άλλο άρθρο μου (πυροφόρο Δουλίχιο) υποστηρίζω ότι ήταν αναγκαία η ύπαρξής τους στα αρχαία μαντεία, ώστε οι μάντεις (Πυθία κλπ.) να αποκτούν τις «θείες» εμπνεύσεις. Τότε βλέπεις το «άγιο πνεύμα» ερχόταν από τη «μάνα» γή και όχι από το «πατέρα» ουρανό. Χα χα.
Με άλλα λόγια μεγάλη κομπίνα, λουφές και διαπλοκή η «ιεροσύνη» της εποχής!!

Αν τέλος ερευνήσουμε την ονομασία Ταφιός που κατά κάποιους μπορεί να αποδοθεί στη σημερινή Πάλη, δεν κάνουμε τίποτε περισσότερο από του να επαληθεύσουμε τα προηγούμενα μια και οι Τάφιοι γείτονες των Φοινίκων ήταν (αν όχι και ακριβώς ίδια φυλή), άρα πίστευαν στις ίδιες θεότητες και δοξασίες.

Σαφώς πιστεύω γίνεται πλέον κατανοητό ότι η Πάλη – Παλική (Pale – Paliki) πήρε το όνομά της από την εποχή των Ταφίων – Φοινίκων προγενέστερων κατοίκων του Κέφαλου, όπως κατά τον Ησίοδο και η Ιθάκη  (βλέπε εδώ), άρα μάλλον ουδεμία σχέση υπάρχει μεταξύ τους.

Υ.Γ.

Άσχετα με όλα αυτά και ενόψει των σχεδιασμών του επερχόμενου καρναβαλιού μήπως παρουσιάζεται μια ευκαιρία τσου φίλους τσου Ληξουριώτες?
Μπορούν να θέσουν σαν κυρίως καρναβαλίστικο θέμα τα αρχαία Παλίλια και να πάρουνε το αίμα τσου πίσω από τσου απέναντι άσπονδους φίλους Αργοστολιώτες.

Τί Κολομπαίοι ορές που σας πείραξε ο Κολόμπος καρνάβαλός μας?
‘Ορσε!  Παλιξιάνοι τώρα και με τη βούλα τριών  ΘΕΩΝΕ,  των δύο Παλικιώνε και τση Πάλης!!

Τέτοιες ιδέες βγάνω στη φόρα και να γδεις που ετούτοι είναι ικανοί να ανοίξουνε και Παλιξιάνικο ΜΑΝΤΕΙΟ !!

Έπειτα έχετε σκεφτεί και μια αδελφοποίηση με τη πόλη τση Ρώμης που είναι και τση μοδός??
Να ακούσω ορέ Ρωμαίο να παρλάρει Ληξουραίικα και να αποθάνω!  Κα κα κα κα.

Σπύρος Ρόκκος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *