Η Λευκάδα του Ομήρου.

Περί ηπείρου Νηρικίης (Λευκάδας) ανάλυση λοιπόν.

Ιλιάδα, ραψωδία Β – 631

“Αὐτὰρ Ὀδυσσεὺς ἦγε Κεφαλλῆνας μεγαθύμους,
οἵ ῥ᾽ Ἰθάκην εἶχον καὶ Νήριτον εἰνοσίφυλλον
καὶ Κροκύλει᾽ ἐνέμοντο καὶ Αἰγίλιπα τρηχεῖαν,
οἵ τε Ζάκυνθον ἔχον ἠδ᾽ οἳ Σάμον ἀμφενέμοντο,
οἵ τ᾽ ἤπειρον ἔχον ἠδ᾽ ἀντιπέραι᾽ ἐνέμοντο· “

(μετάφ.)

Κατόπιν οι μεγάθυμοι έρχονταν Κεφαλλήνες,
που είχαν την Ιθάκη, και το σεισόφυλλο Νήριτο,                                                                    και ενέμοντο Κροκύλεια και Αιγίλιπα την κακοτράχαλη,
τους έστειλεν η Ζάκυνθος, η Σάμος και τα μέρη
της στερεάς τ’ αντίπερα.

Αυτή είναι η συνήθης μετάφραση και ερμηνεία των παραπάνω στίχων της Ιλιάδας που προσφέρουν γεωγραφικά στοιχεία για το βασίλειο του Οδυσσέα.

Ας λεπτολογήσουμε όμως ειδικά στο στίχο,
... “οἵ τ᾽ ἤπειρον ἔχον ἠδ᾽ ἀντιπέραι᾽ ἐνέμοντο·”
( ερμηνεία):
Εδώ έχουμε δυό διαφορετικούς τόπους την «ήπειρον» και (ήδέ) τον «αντιπέραια»  (απέναντι της Ιθάκης κείμενο τόπο), με ένα κοινό γνώρισμα, είναι στεριές.
Θα μπορούσε να πεί κανείς ότι ο ποιητής τους ξεχωρίζει ενώ είναι το ίδιο μέρος (ήπειρον αντιπέραι΄) για να του «βγεί» το ποιητικό μέτρο, όμως γιατί να μην άλλαζε απλά τη σειρά των λέξεων ώστε να έχει το ίδιο αποτέλεσμα με μεγαλύτερη σαφήνεια?
Δηλαδή: … « οἵ τ᾽ ἤπειρον  ἀντιπέραι᾽  ἔχον  ἠδ᾽  ἐνέμοντο·» ?

Έπειτα η λέξη “έχον” σημαίνει κατέχω, ενώ τη λέξη “νέμομαι” ο Όμηρος την χρησιμοποιεί με δύο – τρεις έννοιες αρχίζοντας από τη βασική “βόσκω”, έκταση προς βοσκή δηλαδή.
Έχουμε να κάνουμε λοιπόν μάλλον με δύο στεριές, τη μία να ανήκει πλήρως στους Ομηρικούς Κεφαλλήνες και την άλλη όχι ακριβώς δική τους αλλά βόσκουν τα κοπάδια τους, ενεργούν κτηνοτροφία δηλαδή ελεύθερα.
Αυτά τα ζώα αναφέρει λεπτομερώς ο Εύμαιος στην Οδύσσεια (ξ – 100)

“Δώδεκα κοπάδια βοδιώνε κείθε
κι είναι άλλα τόσα πρόβατα, κι ακόμα τόσα χοίροι•
γίδια κοπάδια δώδεκα, απλωτά, πού οι πιστικοί του
τα βόσκουν και τα νοιάζονται, και ξένοι και δικοί του”.

{αξίζει προσοχής ότι στο συγκεκριμένο τόπο (αντίπερα) τα κοπάδια του Οδυσσέα τα βόσκουν άνθρωποι και ξένοι και δικοί του (βόσκουσι ξεῖνοί τε καὶ αὐτοῦ βώτορες ἄνδρες), άρα τόπος με ιδιαίτερη ιδιοκτησιακή σχέση}.

Δίπλα στην Έρισσο (με την λογική ότι ήταν η Ομ. Ιθάκη) βρίσκεται η Λευκάδα, (ακτή ηπείροιος ω – 377), ενώ απέναντι και μακρύτερα (αντιπέραια) η Ακαρνανία.    (Βλέπε χάρτη, κλικ για μεγεθύνσεις).

Την σημερινή Λευκάδα που τότε ήταν ακόμα ενωμένη με την Ακαρνανία (ο πορθμός κατασκευάστηκε αργότερα από τους Κορίνθιους), την είχε καταλάβει ο Λαέρτης αιφνιδιαστικά (αρχαία Νήρικος), πράγμα για το οποίο παινεύεται στην ραψωδία (ω), άρα την κατείχαν οι Κεφαλλήνες, (ήπειρον έχον).

(ω – 377) λοιπόν, όπου και η τέλεια «απεικόνιση» της Λευκάδας σαν γλώσσα στεριάς. Ήτοι:

… «οἷος Νήρικον εἷλον, ἐϋκτίμενον πτολίεθρον,
ἀκτὴν ἠπείροιο, Κεφαλλήνεσσιν ἀνάσσων»…
 (μετάφραση):
… «που πήρα το καστρί τ᾿ ωραιόχτιστο του Νήρικου, (Λευκάδας)
στη γλώσσα – προεξοχή (ακτήν) της στεριάς (ηπείροιο), κι αφέντευα Κεφαλλήνες»…
DIGITAL CAMERA

Αρχαίος θολωτός τάφος στη Νήρικο (σημερινή πόλη Λευκάδα).

Απέναντι και συνεχόμενα του τότε ακρωτηρίου της Λευκάδας και Νότια μέχρι περίπου τον Αστακό (βλέπε χάρτη)  υπάρχει η περιοχή της αρχαίας Αλυζίας, που φαίνεται από τη μυθολογία να την έχει ιδρύσει και να κυβερνά ο Αλυζέας αδελφός της Πηνελόπης και άρα κουνιάδος του Οδυσσέα που είτε την έχει πάρει (ο Οδυσσέας) σαν προίκα, είτε όχι, εύλογα μπορεί να την χρησιμοποιεί το βασίλειό του για κτηνοτροφία, δηλαδή τη νέμεται. (αντιπέραι ενέμοντο).
tholotos
Αρχαίος θολωτός τάφος στην Αλυζία.

Και η Λευκάδα φέρεται να έχει πάρει ίσως το όνομά της από τον άλλο αδελφό της Πηνελόπης Λευκάδιο αλλά όμως ήδη είχε καταλειφθεί πριν δοθεί στον Λευκάδιο από το Λαέρτη, οπότε ήταν καθαρό τμήμα του βασιλείου του πιθανότατα με ονομασία «ήπειρος» δηλαδή ακτή στεριάς.
Ο Αλυζέας και ο Λευκάδιος παιδιά του Ικάριου πατέρα της Πηνελόπης βρέθηκαν εκεί μετά την εξορία του Τυνδάρεω και Ικάριου από την περιοχή της Σπάρτης και προφανώς μετά την επιστροφή του πατέρα τους και του θείου τους Τυνδάρεω σε αυτήν (με τη βοήθεια του Ηρακλή), είπαν να μη ξαναγυρίσουν γιατί τα πράγματα εκεί ήταν ο σώζων εαυτόν σωθήτω.

Εδώ την κόρη του Τυνδάρεω τη γνωστή ωραία Ελένη την είχε απαγάγει ο πενηνταπεντάρης  Θησέας από οχτώ χρονών, άσε που το κάνανε μετά «αβαβά» για να τη παντρέψουνε. Χα χα.
Άλλωστε και ο Τηλέμαχος όταν πήγε στη Πελοπόννησο να ρωτήσει για τον πατέρα του, τον παπού του Ικάριο δεν τον συναντά άρα μάλλον είναι στην Ακαρνανία.

Επίσης στον Τρωικό πόλεμο τα αδέλφια της Πηνελόπης λογικό είναι να μη συμμετείχαν μια και η ίδια μα και ο Οδυσσέας γνώριζαν ότι θα γύριζε μετά είκοσι χρόνια και μόνος, οπότε τα κουνιαδάκια του αφού θα ήταν μαζί του θα πέθαιναν.
Μα και ο ίδιος μήπως ήθελε να πάει στην Τροία? Τρέλα πούλαγε, αλάτι έσπερνε αλλά τον μυρίστηκε ο εξυπνάκιας Παλαμήδης που τον ενταφίασε αργότερα ο Οδυσσέας σε τόπο χλοερό και ησύχασε! Όχι που θα τη «βγαίνανε» οι Πελοποννήσιοι τσου Θιακοκεφαλλονίτες. Χα χα.

Κάθε σοβαρή αντίρρηση σεβαστή και συζητήσιμη.

6 σχόλια στο “Η Λευκάδα του Ομήρου.

  1. Παυσανίας

    Αγαπητέ συνερευνητή
    Ελπίζω ότι θα βρεις σοβαρή την αντίρρηση μου μια και θα προσπαθήσω να σου παραθέσω στοιχεία για να αμφισβητήσω την άποψή σου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν εκτιμώ την προσπάθειά σου και τον κόπο σου.
    Σωστά λεπτολογείς τον Όμηρο μια και μόνο έτσι προκύπτουν στοιχεία. Επίσης θέλω να υπενθυμίσω ότι εγώ διαφωνώ με όλους όσους υποστηρίζουν ότι η Ιθάκη αλλά και όλα τα αναφερόμενα μέρη στον Όμηρο βρίσκονται στην Ελλάδα ή τον ευρύτερο χώρο αλλά δεν θα μείνω εδώ αλλά θα επιχειρηματολογήσω επάνω στο κομμάτι που διάλεξες.
    Αρχικά θέλω να παρατηρήσω ότι μάλλον η πρότερη γνώση σου σε παρέσυρε σε συμπεράσματα. Δηλαδή ότι έχουν τον χαρακτήρα κυκλικών επιχειρημάτων. Φυσικά δεν θα μείνω σε αυτό αλλά θα λεπτολογήσω και εγώ την φράση που διάλεξες, το “οἵ τ᾽ ἤπειρον ἔχον ἠδ᾽ ἀντιπέραι᾽ ἐνέμοντο·”
    Η λέξη ΗΠΕΙΡΟΝ αναφέρεται σε ΗΠΕΙΡΟ με όλη την σημασία της λέξεως και όχι σε απλή στεριά. Αν δηλαδή αναφέρονταν στην ελληνική γεωγραφία δεν θα χρησιμοποιούσε αυτήν την λέξη. Ας υποθέσουμε όμως ότι αυτό είναι μια υπόθεση και ας πάμε παρακάτω. μετά το ΕΧΟΝ που σημαίνει κατέχουν υπάρχει το ΗΔΕ και μετά το ΑΝΤΙΠΕΡΑΙΑ ΕΝΕΜΟΝΤΟ. Η σύνταξη είναι σωστή γιατί το ΗΔΕ, στον Όμηρο, σημαίνει μαζί. Το ΑΝΤΙΠΕΡΑΙΑ σημαίνει τις δύο όχθες που η μια είναι μπροστά από την άλλη ή αλλιώς απέναντι από την άλλη. Δηλαδή η μετάφραση του θα είναι:
    “…Την ήπειρο κατείχαν, μαζί τις (δύο) απέναντι όχθες χρησιμοποιούσαν (εκμεταλλεύονταν)”
    Όπως βλέπεις δεν υπάρχουν δύο, απέναντι από την Ιθάκη, ακτές αλλά απλά αναφέρεται στην ακτή της Ιθάκης και της,απέναντι, Ηπείρου.
    Επισήμανση: Οι αποδόσεις των ομηρικών “λέξεων” πρέπει να γίνονται μόνο με βάση το Ομηρικό κείμενο και όχι με αυτό αλλά και άλλα κείμενα της κλασσικής εποχής όπου οι λέξεις έχουν πάρει ένα εντελώς άλλο νόημα.

  2. Ρόκκος Σπύρος Συντάκτης άρθρου

    Πράγματι το «ηδέ» μπορεί να μπερδεύει γιατί οι έννοιες των λέξεων, μαζί – και, έχουν κάποια συνάφεια.
    Όμως το «ηδέ» από τον Όμηρο (στην Ιλιάδα) από όσο έχω ψάξει με την έννοια του «και» ή του «τόσον – όσον» νομίζω ότι χρησιμοποιείται, όπως παράδειγμα:
    Ραψωδία Δ – 257
    “Ἰδομενεῦ περὶ μέν σε τίω Δαναῶν ταχυπώλων
    ἠμὲν ἐνὶ πτολέμῳ ἠδ᾽ ἀλλοίῳ ἐπὶ ἔργῳ
    ἠδ᾽ ἐν δαίθ᾽, ὅτε πέρ τε γερούσιον αἴθοπα οἶνον
    Ἀργείων οἳ ἄριστοι ἐνὶ κρητῆρι κέρωνται.”

    Δυστυχώς με πιάνεις ταξιδεύοντα αγαπητέ μου Παυσανία και άρα βιαστικό.
    Θα τα πούμε καλύτερα την άλλη εβδομάδα.
    Ευχαριστώ για το σχόλιο και φυσικά πάντα σε τέτοιου είδους έρευνα το σοβαρότερο πρόβλημα είναι ότι σε μεγάλο ποσοστό δουλεύουμε υποθετικά.
    Για την ώρα καλές γιορτές και να χαίρεσαι όσους αγαπάς.
    Σπύρος.

  3. Γιώργος Εβρίτης

    Μου άρεσε το “Δουλεύουμε Υποθετικά ” !!! Γιαυτό και μπαίνω στον κόπο να σχολιάσω υποθετικά !!!! Υποθετικά ,αλλά και λογικά η Κέρκυρα ΔΕΝ είναι η ΓΑΙΑ ΣΧΕΡΙΑ (ουχί Νήσος ΣΧΕΡΙΑ) και είναι η Νήσος ΔΟΛΙΧΙΟΝ (ως εκ του σχήματός της ) , η Ζάκυνθος είναι η γνωστή Ζάκυνθος η μόνη που βρίσκεται Δυτικά της Ιθάκης , ΙΘΑΚΗ σαφέστατα η Κεφαλονιά , ΣΑΜΗ η Λευκάδα και βέβαια το ακατοίκητο βραχώδες νησάκι , μεταξύ Ιθάκης και Σάμης , η Αστερίς (η σημερινή Ιθάκη δηλαδή !!!!! Τώρα βγαίνει ο λογαριασμός ????
    Φαίακες και Σχερία !!!!

    Δεν είμαι εις θέσην να γνωρίζω,ποιος ήταν ο Πρώτος ο οποίος ισχυρίσθει ότι η Σχερία η Γαία Φαιάκων ,ήτο η σημερινή Κέρκυρα !!!!!
    Αποδεχόμενοι αυτήν την άποψην, υποβιβάζουμε τον Όμηρο-Οδυσσέα , σε νόηση (IQ) στα επίπεδα ενός σύγχρονου Νεοέλληνα , με δείκτη λίγο ποιο πάνω του 80 !!!! Η Νοημοσύνη του Ομήρου –Οδυσσέως είναι ,τουλάχιστον 200.
    Ο Όμηρος (όπου Όμηρος είναι το ίδιο πρόσωπο με τον Οδυσσέα) ,στην Οδύσσεια , αναφέρει την Σχερίη 4 φορές , στις ραψ. ε34,ζ8,η79,ν160.
    Ε 34-36
    ἀλλ᾽ ὅ γ᾽ ἐπὶ σχεδίης πολυδέσμου πήματα πάσχων
    ἤματί κ᾽ εἰκοστῷ Σχερίην ἐρίβωλον ἵκοιτο,
    Φαιήκων ἐς γαῖαν,
    σε σάλι αυτός γερόδετο πολλά σαν κακοπάθη,
    σε είκοσι μέρες της Σκεριάς την πλούσια γής θα φτάση,
    35 που κατοικούνε οι Φαίακες οι θεογεννημένοι•

    Ζ8-11
    ἔνθεν ἀναστήσας ἄγε Ναυσίθοος θεοειδής,
    εἷσεν δὲ Σχερίῃ, ἑκὰς ἀνδρῶν ἀλφηστάων,
    ἀμφὶ δὲ τεῖχος ἔλασσε πόλει, καὶ ἐδείματο οἴκους,
    καὶ νηοὺς ποίησε θεῶν, καὶ ἐδάσσατ᾽ ἀρούρα

    Κι ο θεόμορφος Ναυσίθοος τους πήρε στη Σκερία,
    κι από άντρες σιταρόθρεφτους μακριά συμμάζωξέ τους,
    σε πόλη τους τοιχόκλεισε, τους έχτισ’ εκεί σπίτια,
    10 τους έστησε ναούς θεών, και μοίρασε τη γής τους.

    η78-81
    ὣς ἄρα φωνήσασ᾽ ἀπέβη γλαυκῶπις Ἀθήνη
    πόντον ἐπ᾽ ἀτρύγετον, λίπε δὲ Σχερίην ἐρατεινήν,
    ἵκετο δ᾽ ἐς Μαραθῶνα καὶ εὐρυάγυιαν Ἀθήνην, 80
    δῦνε δ᾽ Ἐρεχθῆος πυκινὸν δόμον

    Αυτά είπε, και τραβά η θεά στ’ ατρύγητα πελάγη,
    κι απ’ τη Σκερία την όμορφη φτάνει στο Μαραθώνα,
    80 κατόπι στην πλατύδρομη τη χώρα της Αθήνας,
    και μπαίνει στο στεριόχτιστο ναό του Ερεχτέα.

    ν160

    αὐτὰρ ἐπεὶ τό γ᾽ ἄκουσε Ποσειδάων ἐνοσίχθων,
    βῆ ῥ᾽ ἴμεν ἐς Σχερίην, ὅθι Φαίηκες γεγάασιν.

    Αυτό απ’ το Δία σαν άκουσε του κόσμου ο μέγας σείστης
    160 προς τη Σκερία ξεκίνησε, τον τόπο των Φαιάκων,

    Που λοιπόν αναφέρει ο Όμηρος Νήσον Σχερίαν ??? Πουθενά !!!!Ο λεπτολόγος Όμηρος , γιατί δεν αναφέρει ότι η Σχερία είναι Νήσος ???

    Το σπουδαιότερο όμως είναι ,το ότι ο Πολύτροπος Οδυσσεύς , ο Ταξιδευτής, ο άνθρωπος ο οποίος ταξίδευε από νεαρότατη ηλικία , δεν γνωρίζει το νησί που βρίσκεται 100 Χιλιόμετρα βορειότερα της Ιθάκης , (Κεφαλονιάς ) , το νησί που φαίνεται με γυμνό οφθαλμό !!!!! Κανείς από τους αναφερόμενους από τον Όμηρο, Ιθακήσιους ΔΕΝ γνωρίζει την Σχερία και τους Φαίακες !!!! Γνωρίζουν την Κρήτη, την Αίγυπτο, την Κύπρο, την Σιδώνα ,την Λιβύη ,την Σικελία , αλλά ΟΧΙ την Κέρκυρα !!!!Σχήμα Οξύμωρο!!! Οι Φαίακες οι θαλασσοκράτορες ,οι ικανότατοι ναυτικοί, οι οποίοι πάνε και έρχονται σε μία μέρα από την μακρινή Εύβοια ΔΕΝ γνωρίζουν κανένα νησί του Ιονίου !!!!!!

    Η 321

    στη γής σου και στα σπίτια σου, κι όπου αγαπάς, μα άς είναι
    ακόμα πιο μακρύτερα το μέρος κι απ’ την Εύβοια,
    που λέν στην άκρη βρίσκεται του κόσμου όσοι την είδαν
    απ’ τους δικούς μας, τον ξανθό Ραδάμανθη σαν πήραν,
    να πάη να δή τον Τιτυό που γιός είναι της Γαίας.
    325 Εκεί τότε ήρθαν όλοι τους, και δίχως κόπο φτάσαν
    μονημερίς, και γύρισαν πίσω στη γής τους πάλε.

    Οι Φαίακες ταξιδεύουν Σχερία (Κέρκυρα???) από πού άραγε περνούν για να πάνε Εύβοια ???? Λογικά περνούν όλο το Ιόνιο, κάνουν τον γύρο της Πελοποννήσου και φτάνουν Εύβοια !!!!Γιατί δεν βλέπουν την Ιθάκη??? Γιατί δεν γνωρίζει απολύτως τίποτα ο Αλκίνοος ,τουλάχιστον 50 ετών για την Ιθάκη και τον γείτονα βασιλιά της, Οδυσσέα ???
    Ας επανέλθουμε όμως στην ραψ,η , από στ 78-81

    ὣς ἄρα φωνήσασ᾽ ἀπέβη γλαυκῶπις Ἀθήνη
    πόντον ἐπ᾽ ἀτρύγετον, λίπε δὲ Σχερίην ἐρατεινήν,
    ἵκετο δ᾽ ἐς Μαραθῶνα καὶ εὐρυάγυιαν Ἀθήνην, 80
    δῦνε δ᾽ Ἐρεχθῆος πυκινὸν δόμον

    Τι λέει εδώ ο Όμηρος ?? Εγκαταλείποντας η Αθηνά την όμορφη Σχερία , περνώντας ατρύγητον πόντον , φτάνει στον Μαραθώνα και την πλατύδρομη Αθήνα !!!!
    Πετώντας πάνω από μεγάλη θάλασσα , φτάνει πρώτα στον Μαραθώνα και μετά Αθήνα . Η απλή λογική μας δείχνει την πορεία της πτήσης της Θεάς Αθηνάς είναι από Ανατολή προς Δύση !!!Εάν ερχόταν από Κέρκυρα , δεν είχε να υπερίπταται πόντου, εξ άλλου ήτο ποιο λογικό να φτάσει στον Όλυμπο πετώντας πάνω Γρεβενά –Όλυμπο 200 χιλιόμετρα και όχι να κάνει Κέρκυρα-Μαραθώνα-Αθήνα-Όλυμπο 700 χιλιόμετρα !!!! Η πορεία λοιπόν,της θεάς Αθηνάς , επιστροφής από την Σχερία , που μας περιγράφει με μεγάλη σαφήνεια ο ‘Ομηρος είναι , εξ Ανατολών προς Δυσμάς !!!! Και βέβαια πάντα πάνω από «πόντον επ ΄ατρύγητον» !!!!

    Φαίακες !!! Δηλαδή οι έχοντες φαιόν χρώμα δέρματος !!! Ναι , ήσαν Φαιόχρωμοι οι κάτοικοι της Σχερίας, ως πάσχοντες εξ ΑΡΓΥΡΙΑΣ , ασθένειας η οποία συνδέεται με την χρήση επί μακρόν ,νερού εμπεριέχοντος κολλώδη άργυρο (ασήμι, ασημόνερο) !!! Πιθανότατα τα ύδατα των πηγών , εκ των οποίων υδρεύετω η πόλις της Σχερίας , εμπεριείχαν υψηλές ποσότητες Αργύρου !!!

    ΦΑΙΑΚΕΣ !!!

    Στους Φαίακες αναφέρεται ο Όμηρος 76 φορές !!!!

    Ε 35Φαιήκων ἐς γαῖαν, οἳ ἀγχίθεοι γεγάασιν,

    στων Φαίακων την ΓΗ , που η φύτρα τους με των θεών λογιέται

    ε 280γαίης Φαιήκων, ὅθι τ᾿ ἄγχιστον πέλεν αὐτῷ:
    απ᾿ τη μεριά που εκείνος βρίσκουνταν, της χώρας (ΓΑΙΗΣ) των Φαιάκων,

    ε 288καὶ δὴ Φαιήκων γαίης σχεδόν, ἔνθα οἱ αἶσα
    Στη γη των Φαιάκων κιόλας ζύγωσε᾿ της συφοράς το δίχτυ τον

    Ε345γαίης Φαιήκων, ὅθι τοι μοῖρ᾿ ἐστὶν ἀλύξαι.
    στη γη των Φαίακων, όπου σου ‘γραψεν η μοίρα να γλιτώσεις.

    Ζ 3βῆ ῥ᾿ ἐς Φαιήκων ἀνδρῶν δῆμόν τε πόλιν τε,
    να πάει για των Φαιάκων κίνησε τη χώρα και το κάστρο.
    Ε 35
    Ε35πάντων Φαιήκων, ὅθι τοι γένος ἐστὶ καὶ αὐτῇ.

    Ε 55ἐς βουλήν, ἵνα μιν κάλεον Φαίηκες ἀγαυοί.

    Ε114ἥ οἱ Φαιήκων ἀνδρῶν πόλιν ἡγήσαιτο.

    Ε195Φαίηκες μὲν τήνδε πόλιν καὶ γαῖαν ἔχουσιν,

    Ε197τοῦ δ᾿ ἐκ Φαιήκων ἔχεται κάρτος τε βίη τε.»

    Ε202οὐκ ἔσθ᾿ οὗτος ἀνὴρ διερὸς βροτὸς οὐδὲ γένηται, ὅς κεν Φαιήκων ἀνδρῶν ἐς γαῖαν ἵκηται δηιοτῆτα φέρων: μάλα γὰρ φίλοι ἀθανάτοισιν. οἰκέομεν δ᾿ ἀπάνευθε πολυκλύστῳ ἐνὶ πόντῳ,

    Μετάφραση
    Θνητός που ζει στη γη δε βρίσκεται, δε θα βρεθεί ποτέ του κανείς,που εδώ θα φτάσει φέρνοντας το χαλασμό στη χώρα που ζουν οι Φαίακες! Των αθάνατων μας διαφεντεύει η αγάπη. Κι αλάργα ζουμε εδώ, στης θάλασσας της πολυκυματούσας

    Ε241οὐ πάντων ἀέκητι θεῶν, οἳ Ὄλυμπον ἔχουσιν, Φαιήκεσσ᾿ ὅδ᾿ ἀνὴρ ἐπιμίσγεται ἀντιθέοισι:

    Ε257πάντων Φαιήκων εἰδησέμεν ὅσσοι ἄριστοι.

    Ε270οὐ γὰρ Φαιήκεσσι μέλει βιὸς οὐδὲ φαρέτρη,

    Ε 284Φαίηκας, τοί μιν μνῶνται πολέες τε καὶ ἐσθλοί.’

    Ε298καὶ τότε Φαιήκων ἴμεν ἐς πόλιν ἠδ᾿ ἐρέεσθαι

    Ε302δώματα Φαιήκων, οἷος δόμος Ἀλκινόοιο

    Ε327δός μ᾿ ἐς Φαίηκας φίλον ἐλθεῖν ἠδ᾿ ἐλεεινόν.

    Ραψωδία η

    Η11Φαιήκεσσιν ἄνασσε, θεοῦ δ᾿ ὣς δῆμος ἄκουεν:

    Η16μή τις Φαιήκων μεγαθύμων ἀντιβολήσας

    Η39τὸν δ᾿ ἄρα Φαίηκες ναυσικλυτοὶ οὐκ ἐνόησαν

    Η98ἔνθα δὲ Φαιήκων ἡγήτορες ἑδριόωντο

    Η108ὅσσον Φαίηκες περὶ πάντων ἴδριες ἀνδρῶν νῆα θοὴν ἐνὶ πόντῳ ἐλαυνέμεν,

    Η136εὗρε δὲ Φαιήκων ἡγήτορας ἠδὲ μέδοντας

    Η156ὃς δὴ Φαιήκων ἀνδρῶν προγενέστερος ἦεν

    Η186«κέκλυτε, Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες

    Η316Φαιήκων: μὴ τοῦτο φίλον Διὶ πατρὶ γένοιτο.

    Ραψωδία θ

    Θ11δεῦτ᾿ ἄγε, Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες,

    Θ21ὥς κεν Φαιήκεσσι φίλος πάντεσσι γένοιτο

    Θ23πολλούς, τοὺς Φαίηκες ἐπειρήσαντ᾿ Ὀδυσῆος.

    Θ26«κέκλυτε, Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες

    Θ86αἴδετο γὰρ Φαίηκας ὑπ᾿ ὀφρύσι δάκρυα λείβων

    Θ91Φαιήκων οἱ ἄριστοι, ἐπεὶ τέρποντ᾿ ἐπέεσσιν,

    Θ96αἶψα δὲ Φαιήκεσσι φιληρέτμοισι μετηύδα:

    Θ97«κέκλυτε, Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες.

    Θ108Φαιήκων οἱ ἄριστοι, ἀέθλια θαυμανέοντες.

    Θ117πάντων Φαιήκων μετ᾿ ἀμύμονα Λαοδάμαντα.

    Θ188ἢ οἵῳ Φαίηκες ἐδίσκεον ἀλλήλοισι.

    Θ191: κατὰ δ᾿ ἔπτηξαν ποτὶ γαίῃ Φαίηκες δολιχήρετμοι, ναυσίκλυτοι ἄνδρες,

    Θ198οὔ τις Φαιήκων τόδε γ᾿ ἵξεται, οὐδ᾿ ὑπερήσει.»

    Θ201καὶ τότε κουφότερον μετεφώνεε Φαιήκεσσιν:

    Θ207πάντων Φαιήκων, πλήν γ᾿ αὐτοῦ Λαοδάμαντος.

    Θ231Φαιήκων: λίην γὰρ ἀεικελίως ἐδαμάσθην

    Θ250ἀλλ᾿ ἄγε, Φαιήκων βητάρμονες ὅσσοι ἄριστοι,

    Θ369Φαίηκες δολιχήρετμοι, ναυσίκλυτοι ἄνδρες.

    Θ386αἶψα δὲ Φαιήκεσσι φιληρέτμοισι μετηύδα:

    Θ387«κέκλυτε, Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες.

    Θ428δῶρα, τά οἱ Φαίηκες ἀμύμονες ἐνθάδ᾿ ἔνεικαν,

    Θ440ἐσθῆτα χρυσόν τε, τά οἱ Φαίηκες ἔδωκαν:

    Θ535αἶψα δὲ Φαιήκεσσι φιληρέτμοισι μετηύδα:

    Θ536«κέκλυτε, Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες,

    Θ557εἰπὲ δέ μοι γαῖάν τε: τεὴν δῆμόν τε πόλιν τε, ὄφρα σε τῇ πέμπωσι τιτυσκόμεναι φρεσὶ νῆες: οὐ γὰρ Φαιήκεσσι κυβερνητῆρες ἔασιν, οὐδέ τι πηδάλι᾿ ἔστι, τά τ᾿ ἄλλαι νῆες ἔχουσιν: ἀλλ᾿ αὐταὶ ἴσασι νοήματα καὶ φρένας ἀνδρῶν,
    καὶ πάντων ἴσασι πόλιας καὶ πίονας ἀγροὺς ἀνθρώπων, καὶ λαῖτμα τάχισθ᾿ ἁλὸς ἐκπερόωσιν ἠέρι καὶ νεφέλῃ κεκαλυμμέναι: οὐδέ ποτέ σφιν οὔτε τι πημανθῆναι ἔπι δέος οὔτ᾿ ἀπολέσθαι. ἀλλὰ τόδ᾿ ὥς ποτε πατρὸς ἐγὼν εἰπόντος ἄκουσα

    θ567φῆ ποτὲ Φαιήκων ἀνδρῶν ἐυεργέα νῆα

    ραψωδία λ

    λ336«Φαίηκες, πῶς ὔμμιν ἀνὴρ ὅδε φαίνεται εἶναι

    λ343ὃς δὴ Φαιήκων ἀνδρῶν προγενέστερος ἦεν:

    λ349ζωὸς Φαιήκεσσι φιληρέτμοισιν ἀνάσσω

    ραψωδία ν

    ν12δῶρ᾿, ὅσα Φαιήκων βουληφόροι ἐνθάδ᾿ ἔνεικαν:

    ν36αἶψα δὲ Φαιήκεσσι φιληρέτμοισι μετηύδα,

    ν12020 ἐκ δὲ κτήματ᾿ ἄειραν, ἅ οἱ Φαίηκες ἀγαυοὶ

    ν130Φαίηκες, τοί πέρ τοι ἐμῆς ἔξ εἰσι γενέθλης

    ν149νῦν αὖ Φαιήκων ἐθέλω περικαλλέα νῆα

    ν 160βῆ ῥ᾿ ἴμεν ἐς Σχερίην, ὅθι Φαίηκες γεγάασιν.

    Ν166Φαίηκες δολιχήρετμοι, ναυσίκλυτοι ἄνδρες.

    Ν1755 φῆ ποτὲ Φαιήκων ἀνδρῶν περικαλλέα, νῆα,

    Ν186δήμου Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες

    Ν204πλάζομαι; αἴθ᾿ ὄφελον μεῖναι παρὰ Φαιήκεσσιν

    Ν210210 ἦσαν Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες,

    Ν302καὶ δέ σε Φαιήκεσσι φίλον πάντεσσιν ἔθηκα

    Ν304χρήματά τε κρύψω, ὅσα τοι Φαίηκες ἀγαυοὶ

    Ν322πρίν γ᾿ ὅτε Φαιήκων ἀνδρῶν ἐν πίονι δήμῳ

    Ν369εἵματά τ᾿ εὐποίητα, τά οἱ Φαίηκες ἔδωκαν.

    Ραψωδία π

    Π 227Φαίηκές μ᾿ ἄγαγον ναυσίκλυτοι, οἵ τε καὶ ἄλλους ἀνθρώπους πέμπουσιν, ὅτις σφέας εἰσαφίκηται: καί μ᾿ εὕδοντ᾿ ἐν νηὶ̈ θοῇ ἐπὶ πόντον ἄγοντες

    Ραψωδία τα

    Τ279Φαιήκων ἐς γαῖαν, οἳ ἀγχίθεοι γεγάασιν,

    Ραψωδία ψ

    Ψ338ἠδ᾿ ὡς ἐς Φαίηκας ἀφίκετο πολλὰ μογήσας,

    Ας δούμε και το παρακάτω.
    Γιατί δεν έχουν τα γοργά καράβια των Φαιάκων
    σαν τ’ άλλα τα πλεούμενα τιμόνια ή κυβερνήτες,
    μόν’ βρίσκουν έτσι μόνα τους τη σκέψη των ανθρώπων
    και ξέρουν όλων τα χωριά, τα καρπερά χωράφια,
    και γοργοτάξιδα περνούν της θάλασσας τα πλάτια,

    κρυμμένα μες στην καταχνιά και στην πυκνή θολούρα
    κι ούτε φοβούνται να χαθούν μήτε κακό να πάθει

    Τι λέει πάλι ο Όμηρος ???? «Και ξέρουν όλων τα χωριά ,τα καρπερά χωράφια »!!! Μάλλον Πλάκα μας κάνει ο Όμηρος !!!!!Ποια Χωριά ξέρουν???Την τύφλα τους ΔΕΝ ξέρουν ,οι Φαίακες, αφού ΔΕΝ γνωρίζουν τίποτα για την γειτονική τους νήσο Ιθάκη στα 100 χιλιόμετρα από αυτούς ,τι χωράφια ,τι χωριά και τι γνωρίζουν ???? Τώρα καταλάβατε γιατί η ΚΕΡΚΥΡΑ ΔΕΝ είναι η Σχερία ???? Ακόμα ΔΕΝ γνωρίζουν την Σάμη, την Ζάκυνθο, το Δολίχιον !!!!

  4. Ρόκκος Σπύρος Συντάκτης άρθρου

    Αγαπητέ Γιώργο βασικά χαίρομαι που είσαι μέλος του «συλλόγου» των Ομηριστών! Χα χα.
    Στο θέμα μας όμως:
    Στην αρνητική άποψη ότι Νησί των Φαιάκων = σημερινή Κέρκυρα συμφωνούμε απόλυτα όπως νομίζω και όποιοι ερευνητές θέλουν να λέγονται σοβαροί.
    Εκεί που υστερεί η άποψη είναι στο Κέρκυρα = Δουλίχιο.
    Τα μέχρι τώρα Ομηρικά γνωρίσματα του Δουλιχίου δεν συνάδουν με τη θέση του νησιού της Κέρκυρας.
    Η Λευκάδα έχει το στοιχείο να λέγεται Σάμη δηλαδή υψηλή τοποθεσία κοντά στη θάλασσα αλλά η σημερινή Ιθάκη λόγω μεγέθους και θέσης δύσκολα «πλασάρεται» σαν Αστερίς δεν νομίζεις?
    Φυσικά αν δεν δεχθούμε το Δουλίχιο σαν νησί Κέρκυρα μας λείπει πάλι ένα νησί.
    Και η Ομηρική Ιθάκη είναι κάπου μεταξύ Θεσπρωτίας – Δουλιχίου, όπως το τελευταίο φαίνεται να είναι απέναντι από την αρχαία Ήλιδα κατοικούμενο από Επειούς.
    Σαν να τα πέταξες όλα αυτά στη θάλασσα, χα χα.
    Υ.Γ.
    Γνωρίζω ότι έχει κάποια δυσκολία η «σύμπτυξη» όταν κάνει έρευνα κανείς αλλά τα μεγάλα άρθρα ή σχόλια κουράζουν, αν μπορείς συμπίεζέ τα λίγο και αν υπάρξει κάπου πρόβλημα τότε γίνεσαι πιο λεπτομερής. (Και εγώ το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζω).
    Ευχαριστώ.

    1. Ρόκκος Σπύρος Συντάκτης άρθρου

      Αγαπητέ Παυσανία το πήρα το μήνυμα, αν εννοείς συζήτηση περί Ομήρου γενικώς εκτός συγκεκριμένου άρθρου δηλαδή, μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μου σχολιάζοντας με το πραγματικό σου gmail (το οποίο βλέπω μόνο εγώ) και θα μου ήταν πολύ αρεστό και ενδιαφέρον.
      Καλημέρα Σπύρος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *